• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Expertis hjälp! Lån vid 75 år+ vart?

boxxplay

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Februari 2019
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Nu vill mina föräldrar göra slag i saken och hjälpa till och lösa så mkt som möjligt av mina skulder. Deras förhoppning var att få det inbakat i någon av deras två fastigheter men har efter möte med deras bank LF inte fått igenom det. (Utan ens UC tagen)

De är 75 resp 80 år gamla, men pigga och alerta. Min pappa jobbar dagligen fortfarande som pensionärshjälp.

Deras förutsättningar är 200 resp 400 tkr inkomst på UC. Inga anmärkningar. Fastighet 1 lån 1,6 milj (värderad 2,5 milj),
fastighet 2 lån 1,3 milj (värderad 2,2 milj.
De vill inte sälja fastighet 1 då den planeras att gå i arv till mig och min syster tids nog (jag bor i den nu och betalar alla omkostnader för den).

De har båda 3 FF på UC, samtliga tagna av Zensum som ring till dem och fått något kreditkort utfärdat eller inbakat i något lån. Senast FF var 25 oktober, men då utan något låneförslag. De har själva totalt 400 tkr i blanco (3 ggr billån). Deras uc riskprognos är idag 1 % resp 2,6 %

Hur kan de hjälpa ? All expertis mottages gärna. Lendo och Advisa är bredare än zensum, hjälper det att ev söka via dem ?

Åldern är givetvis en nackdel. Har rådfrågat Skandia, Nordax, bluestep, som alla skulle ge avslag att låna med fastighet som säkerhet, p g a åldern.

Ska vi acceptera att de inte kommer kunna hjälpa, trots ok uc-betyg, eller prova någon sista möjlighet. Att de äger två fastigheter har visat sig vara en nackdel för dem då deras inkomst givetvis ska täcka båda fastigheterna enligt alla formulär.

Tack på förhand / mvh
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 635
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Utan någon vidare analys tror jag dina föräldrar kommer få mycket svårt att få lån hos någon långivare överhuvudtaget utifrån deras ålder. Bankerna måste givetvis väga in riskerna som finns med att låna ut pengar och förutom ekonomiska förutsättningar är ålder på låntagare en sådan. Därav INTE sagt att någon bank inte nappar men jag har svårt att tro det.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 357
Mottagna reaktioner
13 443
Poäng
8 917
Dom vill inte sälja fastighet 1 - fastighet 2 då?
 

boxxplay

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Februari 2019
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Ja det verkar vara lite sent streetspirit.

Har varit på tal Terry, De bor dock i fastighet 2 (bostadsrätt), jag bor i fastighet 1 (hus), vilket är barnens trygghet och närhet till skola och mina föräldrar mm. Kommer komma en tid då fastigheterna ska avvecklas, men inte ännu.

Ja det är svårt, de är snälla som vill hjälpa till, medan jag känner mig som en belastning. De tänker ändå försöka med en Advisa eller Lendo ansökan idag. Finns det något att tänka på där, med samla lån eller inte, längd på lånetiden, andra kryphål som kan förstöra denna chans ? Tack för era svar
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 357
Mottagna reaktioner
13 443
Poäng
8 917
Vad är det för belopp dom är ute efter?

Spontant hade jag sökt på den yngre av dina föräldrar med den andra som medsökande.
 

boxxplay

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Februari 2019
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Ok, tack, bra tips. Den äldre är dock pappa med inkomsten, 400 tkr 2018, mamma yngre med 200 tkr 2018. Eller spelar det ingen roll vilken inkomst är störst om den ena är medlåntagare ?

Precis, Glömde tillägga att jag har ca 400 tkr i blanco lån. Grundtanken var ju att få in dessa i bolånet för huset, men det visade sig vara svårare än de tänkt. Nu är hoppet att få samlat de värsta utav dessa 400 tkr, BN på 150 bl a.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 357
Mottagna reaktioner
13 443
Poäng
8 917
Jag tror inte åldern nödvändigtvis behöver sätta käppar i hjulet om det nu finns medsökande.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Kolla om hypotekspension kan vara något. Dock osäker om man kan låna om man redan har lån på bostaden men det skadar inte att kolla upp det :)
 

boxxplay

Aktiv medlem
Poäng: 6
Blev medlem
19 Februari 2019
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Tack Terry och Myra

Tanken är att de bägge står på ansökningen, en som medlåntagare.

Har kollat med hypotekspension, deras ålder berättigade att låna ca 55 % av fastighetens värde, om lånebeloppet överskred bolånet, så att hypotekspension kunde stå som enda långivare på huset. Men huset är 60 % belånat, vilket inte funkade. Var något sådant de hade hoppats på från början.

Advisa eller Lendo ? Har inga förhoppningar på detta men, de har ok uc-betyg, det är allt. Hade ju varit en annan sak om de hade kunnat få lägga in husen som säkerhet, då de på bägge har en bit kvar till 85% : (
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 357
Mottagna reaktioner
13 443
Poäng
8 917
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp